Wszystkie etapy zajęć wykonywane są w stałej, zawsze takiej samej kolejności, dzięki czemu dzieci uczą się identyfikować działania i przewidywać zdarzenia.
Spotkanie w kręgu przynosi dziecku poczucie bezpieczeństwa, przyjemność i zadowolenie, stanowi okazję do spotkania terapeuty i dzieci jako równych sobie partnerów, sprzyja rozwojowi komunikacji oraz budowaniu relacji między osobami.
Podstawą tworzenia programu Porannego Kręgu jest świat przyrody – żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych.
kolor (żółty, biały, niebieski, zielony, czerwony)
zapach:(lawendowy,miętowy, cytrynowy, różany)
smak: (krem orzechowy, miętowe talarki lub herbata, cytryna, wiśniowa konfitura)
instrument: (dzwony rurowe, dzwonki, trójkąt, bębenek, grzechotka z piaskiem)
głoska: („e”, „a”, „o”, „i”)
żywioł: (powietrze, lód, ziemia, ogień)
Na przykład: w jesiennym Porannym Kręgu stosuje się:
-kolor: żółty
-zapach: lawendowy
-smak: krem orzechowy
-instrument: dzwony rurowe
–wokalizuje się głoskę: „e”
-żywioł: rozwiewa strumieniem powietrza z wentylatora kolorowe liście.